Ayutthaya

16 oktober 2014 - Ayuthaya, Thailand

Vandaag worden we om 9 uur opgehaald door de taxi voor de 2,5 uur durende rit naar Ayutthaya. Als we een kwartiertje onderweg zijn valt Esmée in slaap en ze slaapt, ondanks alle hobbels in de weg, bijna een uur. De rest van de weg zit ze te kletsen en wil ze tegen het raam aan staan om naar buiten te kijken.

Aangekomen in Ayutthaya checken we in bij Tony's place. We krijgen een gratis upgrade naar een schitterende kamer, super ruim. Met een extra bed waar we Esmée d'r tentje op kunnen zetten. Nadat we onze spullen uitgepakt hebben en Esmée haar bedje alvast klaar hebben gezet, gaan we naar beneden om te lunchen.

Na de lunch is het tijd om een rondje door het oude stadscentrum te fietsen. We halen fietsen op bij de overburen en met Esmée in de draagzak gaan we op pad. Onze tocht leidt langs diverse tempels en tempelcomplexen. Deze voormalige hoofdstad van Thailand (van 1351 tot 1767) ligt er vol mee. En allemaal zijn ze op hun eigen manier even indrukwekkend. Al fietsend krijg je een, nauwelijks te bevatten, indruk van hoe groot en mooi deze stad in zijn gloriedagen geweest moet zijn. Bij tempel nummer zoveel heeft Esmée het een beetje gehad en valt ze bij Hein in de draagzak in slaap. Ze ligt er heerlijk in en pas als we weer bijna bij het hotel zijn wordt ze weer wakker.

Tijd voor een borrel op het terras en om plannen te smeden hoe we morgen naar een van de andere voormalige hoofdsteden van Thailand, kunnen reizen. Trein, bus, taxi, minibus.... Lastige keuze, we besluiten een rondje te lopen om te zien of we nog meer travel agencies kunnen vinden, dan de 2 in de straat van ons hotel. Na een rondje, zonder travel agencies, maar met wel weer een markt met vage koopwaar in duistere steegjes en een bezoekje aan de 7eleven, komen we terug bij het hotel en vinden we het tijd om een hapje te eten.

We besluiten dat het morgen de bus wordt en boeken de trip bij ons hotel. We worden morgen om 11 uur opgehaald om naar het busstation te gaan, alwaar de bus naar Sukhothai, onze volgende bestemming, vertrekt. De rit gaat 4,5 uur duren, dus we hebben maar wat te eten en drinken ingeslagen. We hebben net ook nog even de accommodatie geboekt, dus we zijn nu helemaal klaar om de rest van de avond te relaxen.