Koningsstad Sukhothai

18 oktober 2014 - Sukhothai, Thailand

Het koninkrijk Sukhothai bestond van 1238 tot 1438, van de toenmalige hoofdstad zijn nog slechts de ruïnes over, deze staan in het historische park van het huidige Sukhothai. Wij hebben heerlijk geslapen in onze bungalow en na een heerlijk ontbijt gaan we op de fiets op pad om dit historische park te bezoeken.

Het is werkelijk waar schitterend! Het park is goed onderhouden en alles ziet er super verzorgd uit. We fietsen van tempel naar tempel en ook Esmée kijkt haar ogen uit. Alle tempels zijn ook hier op hun eigen manier statig, sierlijk en indrukwekkend. Ook een stukje buiten het historische park leidt een mooie fietsroute langs diverse tempels, waarvan er een aantal in de bossen en op heuvels staan. We besluiten 1 heuvel te beklimmen, naar de Wat Saphan Hin. Dat was best zweten bij een temperatuurtje van circa 30 graden met t zonnetje op onze bolletjes, maar het uitzicht was meer dan de moeite waard.

Voordat we de laatste tempel bezoeken (de Wat Mahathat) lunchen we eerst nog even bij een eettentje op het historische park. We bestellen gebakken rijst met kip en even zijn we bang dat de kip vers gebakken wordt op de grote, maar ook ranzige barbecue die voor de eettent staat. Gelukkig blijkt dat niet zo te zijn en zitten wij al ruimschoots te smikkelen voordat de bewuste kip van de barbecue af komt.

Onderweg terug naar onze bungalow valt Esmée vlak voor we er zijn in slaap in de draagzak bij Lisette. Voorzichtig leggen we haar, met draagzak en al, op bed en zo slaapt ze nog lekker bijna anderhalf uur verder.

Na Esmée haar slaapje bezoeken we de lokale avondmarkt. Het lijkt of heel de streek uitgelopen is voor deze happening. De brommers zijn niet te tellen zoveel. Na een rondje over de markt, waar allerlei kleding, dvd's, riemen en heel veel eten te krijgen is, gaan we op zoek naar een restaurantje om iets te eten. Na het eten is het fietsen naar huis best een uitdaging. Zonder verlichting en met de drukte van de markt, die nog steeds gaande is. Gelukkig gaat alles prima en binnen no time zijn we weer veilig terug bij onze bungalow.

Nu nog even vervoer voor morgen regelen en een knoop doorhakken over een accommodatie in Chiang Mai. Onze 1 na laatste stop op onze reis door dit schitterende land.

1. Corrie en Arie:
    18 oktober 2014
    weer een prachtig verhaal met mooie foto's! jullie drietjes doen het goed daar in die warmte. is het wel een beetje uit te houden of zijn jullie alle drie kei kapot na een dag?
  2. Lisette Kleijkamp:
    19 oktober 2014
    Zo lang we rustig aan doen gaat het prima. Af en toe aardig zweten, maar dat hoort er een beetje bij. We drinken meer dan genoeg en zoeken op tijd verkoeling, dat maakt het allemaal goed te doen, ook voor Esmée.